Αν και είναι πολύ σημαντική η κατανάλωση υγιεινών τροφίμων ολόκληρο τον χρόνο, καθίσταται σημαντική η χρήση συγκεκριμένων τροφών την εποχή της γρίπης τα οποία μπορούν να βοηθήσουν την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού. Τα τρόφιμα τα οποία βρίθουν αντιοξειδωτικών, όπως οι βιταμίνες Α, C, E κάνουν ακριβώς αυτό. Αρκεί, συνεπώς, να προστεθούν στην καθημερινή διατροφή με αποτέλεσμα την προστασία του ανοσοποιητικού συστήματος και τη μείωση των πιθανοτήτων ενδεχόμενης ασθένειας. Παρακάτω θα βρείτε μερικά τρόφιμα που αποδεικνύονται ιδιαιτέρως αποτελεσματικά στην καταπολέμηση ιώσεων αλλά και στην εν γένει οχύρωση του οργανισμού.

Γλυκοπατάτες: Περιέχουν πολλά αντιοξειδωτικά, ιδιαίτερα β- καροτένιο, ένα πολύ γνωστό καροτενοειδές, που δημιουργεί τη βιταμίνη Α στον οργανισμό και ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού, μειώνοντας την ποσότητα των ελεύθερων ριζών, βοηθώντας στην εξάλειψη των αιτίων της ασθένειας. Άλλες τροφές πλούσιες σε β-καροτένιο είναι τα καρότα, το κολοκύθι και το σπανάκι.

Ξηροί καρποί: Ξηροί καρποί, όπως τα αμύγδαλα ή καρύδια, παρέχουν βιταμίνη Ε, σελήνιο και άλλα θρεπτικά συστατικά που βοηθούν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, και την προστασία από το κρυολόγημα και τη γρίπη. Η βιταμίνη Ε βοηθά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος με την ενίσχυση της δραστηριότητας των Τ-κυττάρων (λευκών αιμοσφαιρίων που συμμετέχουν στην προστασία από ιούς, μύκητες, και άλλες λοιμώξεις). Το σελήνιο (βρίσκεται σε καρύδια της βραζιλίας) είναι ένα ορυκτό ιχνοστοιχείο με πολύ ισχυρή αντιοξειδωτική δράση που επίσης συνεργάζεται για να διατηρήσει το ανοσοποιητικό σύστημά ισχυρό. Έχει παρατηρηθεί ότι οργανισμοί ο οποίοι έχουν χαμηλά επίπεδα σεληνίου συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης μιας σοβαρής γρίπης.

Σκόρδο (lahsun): Το σκόρδο περιέχει μια θειούχα ένωση που είναι γνωστή ως allicin, πράγμα που του δίνει την χαρακτηριστική μυρωδιά και ταυτόχρονα την ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Επιπλέον, το σκόρδο προσφέρει πολλά αντιοξειδωτικά τα οποία μάχονται τους εισβολείς του ανοσοποιητικού συστήματος. Για να συγκεντρωθεί το μεγαλύτερο μέρος του, πρέπει να συνθλιβούν σκελίδες σκόρδου και το απόσταγμα να καθίσει για 10 έως 15 λεπτά πριν από το μαγείρεμα για την ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού-τονωτικού.

Γαλακτοκομικά προϊόντα: Τα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το τυρί, το γιαούρτι κ.λπ. περιέχουν συζευγμένο λινολεϊκό οξύ, ένα φυσικό συστατικό των λιπαρών του γάλακτος, το οποίο μπορεί να ενισχύσει την ανοσολογική αντίδραση σε ανθρώπους. Είναι σημαντική η επιλογή γαλακτοκομικών προϊόντων πλούσια σε προβιοτικά, καθώς περιέχουν υγιή βακτήρια που δεν κάνουν μόνο καλό στην πέψη, αλλά οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορούν να διεγείρουν και την παραγωγή ουσιών ικανών για την καταπολέμηση της νόσου στο ανοσοποιητικό σύστημα. Ορισμένες μελέτες έχουν μάλιστα δείξει ότι η κατανάλωση σε καθημερινή βάση ενός φλιτζανιού με γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά μπορεί να μειώσει την όποια ευαισθησία σε κρυολογήματα κατά 25%.

Τζίντζερ (adrak): Το τζίντζερ εγείρει τον οργανισμό να παράγει dermicidin, μια ουσία που βοηθά στην καταπολέμηση των μολύνσεων. Η dermicidin παρέχει προστασία κατά της εισβολής των μικροοργανισμών, όπως τα βακτήρια e coli και staphylococcus aureus. Επίσης, το τζίντζερ είναι ένα καλό αποχρεμπτικό. Είναι πολύ αποτελεσματικό στην αφαίρεση βλέννας από το λαιμό και τους πνεύμονες και, κατά συνέπεια, ενισχύει την εκκαθάριση των αναπνευστικών διόδων. Μπορεί να προστεθεί τριμμένο τζίντζερ στις σαλάτες ή στο τσάι, με όποιον τρόπο προτιμάτε.

Πορτοκάλια: Με περιεκτικότητα υψηλή σε βιταμίνη C και ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, τα πορτοκάλια επιτελούν πολύ σημαντικό έργο στην αντιμετώπιση του ιού του κρυολογήματος. Η βιταμίνη C είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που βοηθά στο να διατηρηθεί ισχυρό το ανοσοποιητικό σύστημα. Άλλες τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C είναι το σπανάκι, οι ντομάτες, οι φράουλες, τα γκρέιπ φρουτ και τα ακτινίδια.

Κουρκουμάς (haldi): Ο κουρκουμάς είναι ένα ισχυρό καρύκευμα που έχει χρησιμοποιηθεί στην Αγιουβέρδα και τα κινέζικα φάρμακα από τους αρχαίους χρόνους. Περιέχει την κουρκουμίνη, μια πολυφαινολη με ισχυρές ιδιότητες εναντίον του κρυολογήματος και της γρίπης. Ο καλύτερος τρόπος για να καταναλωθεί είναι να προστεθεί σε χλιαρό γάλα πριν τον ύπνο.

Μέλι: Το μέλι είναι βασικά μια ρητίνη με αντιμικροβιακές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες που βοηθά στην καταπολέμηση ασθενειών και τη διατήρηση της καλής υγείας. Το μέλι λειτουργεί επίσης και ως αντιβηχικό. Μπορείτε να πιείτε ζεστό νερό με μια κουταλιά μέλι για να αντιμετωπίσετε τον πονόλαιμο και το κρυολόγημα.

Έλαιο σπόρου λιναριού: Το έλαιο του σπόρου λιναριού είναι φορτωμένο με υγιή ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα αυξάνουν την παραγωγή των φαγοκυττάρων, των λεύκων αιμοσφαιρίων που προστατεύουν τον οργανισμό από την πρόσληψη επιβλαβών ξένων σωματιδίων, βακτηρίων και νεκρών ή κατεστραμμένων κυττάρων. Άλλες καλές πηγές ωμέγα-3 λιπαρών οξέων είναι τα καρύδια, ο σολομός, ο τόνος και το σκουμπρί.

Στρείδια: Τα στρείδια είναι συνήθως συνδεδεμένα με τη σεξουαλική δραστηριότητα, αλλά περιέχουν περισσότερο ψευδάργυρο από κάθε άλλο τρόφιμο, ο οποίος είναι απαραίτητος για το ανοσοποιητικό σύστημα. Σερβίρονται βραστά ή με μια σαλάτα για να έχουμε ένα υπέροχο γευστικό αποτέλεσμα. Άλλες τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι τα μανιτάρια, οι σπόροι κολοκύθας και τα θαλάσσια φύκια.

Μανιτάρια: Τα μανιτάρια, και ειδικά η ποικιλία shitake, περιέχουν μία δραστική ουσία που ονομάζεται lentinan η οποία έχει τη δυνατότητα να διαχέεται στο ανοσοποιητικό σύστημα, ενισχύοντας την ικανότητά του να καταπολεμά τις λοιμώξεις και τις ασθένειες. Εργαστηριακές μελέτες σε ζώα έχουν αποδείξει επίσης ότι τα μανιτάρια έχουν αντι-ιικα, αντιβακτηριδιακά, και αντικαρκινικά αποτελέσματα.

Τσίλι και πιπεριές: Το τσίλι περιέχει μια δραστική ουσία που ονομάζεται capsicum η οποία διεγείρει το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, είναι πλούσιο σε βιταμίνη C και καροτένιο.

Ρίγανη: Η ρίγανη περιέχει πλήθος αιθέριων ελαίων, όπως τα thymol και carvacrol, τα οποία εμποδίζουν τη δράση διαφόρων μικροοργανισμών, προφυλάσσοντας τον οργανισμό από διάφορες ασθένειες. Παράλληλα η ρίγανη παρουσιάζει και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, καθώς τα thymol και carvacrol εμποδίζουν επίσης και τη δράση των ελευθέρων ριζών.

Πολλοί άνθρωποι έχουν μεγαλύτερο αίσθημα πείνας όταν έχουν προσβληθεί από κρυολόγημα ή γρίπη και, δυστυχώς, τις  περισσότερες φορές επιλέγουν λάθος τρόφιμα. Ελπίζουμε αυτό το άρθρο να είναι η αφορμή για να αρχίσουμε να επιλέγουμε τις τροφές που καταναλώνουμε με γνώμονα τη διατροφική αξία και τη θεραπευτική δυνατότητά τους.