Ο γιατρός- βακτηριολόγος Μέτσινκοφ, βραβευμένος με το Νόμπελ φυσιολογίας και ιατρικής το 1908, ανακάλυψε ότι τα λιπαρά του γάλακτος γίνονται πιο εύπεπτα εξουδετερώνοντας τα παθογόνα μικρόβια του γαστρεντερικού σωλήνα και μελέτησε τη συσχέτιση με το πρώιμο γήρας στους ανθρώπους. Τα συμπεράσματα της μελέτης ήταν ότι η μακροβιότητα των ανθρώπων οφειλόταν στο γιαούρτι.

Μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, το γιαούρτι διαδόθηκε ευρύτατα σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Στις μέρες μας, έχει μια διαφορετική εικόνα απ' ότι στο παρελθόν και καταναλώνεται ευρύτατα. Έχει σταθερή γεύση, ποιότητα και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, ενώ καταναλώνεται σκέτο, με μέλι, με φρούτα, με δημητριακά και με ξηρούς καρπούς.

Το γιαούρτι είναι σημαντικό για την υγεία. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και είναι ευεργετικό σε περιόδους ανάρρωσης αρρώστων, ενώ  καταπολεμά τις αλλεργίες και τις στοματίτιδες. Βοηθά στην καλύτερη λειτουργία του εντερικού συστήματος, καθώς ρυθμίζει τη λειτουργία των εντέρων, καταστέλλει τις μολύνσεις, όπως το e. coli και προλαμβάνει τις μολύνσεις της ουροδόχου κύστης και την κυστίτιδα. Ταυτόχρονα, επειδή περιέχει προσταγλανδίνες που προστατεύουν τα τοιχώματα του στομάχου από ερεθιστικές ουσίες όπως το αλκοόλ και ο καπνός, μειώνει τη συχνότητα του έλκους στομάχου. Σε περιπτώσεις γαστρεντερίτιδας το γιαούρτι μπορεί να αντικαταστήσει το γάλα, προσφέροντας τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες. Παράλληλα, η καταπραϋντική του δράση στο πεπτικό σύστημα βοηθά στην ανακούφιση της καούρας στο στομάχι.

Το παραδοσιακό γιαούρτι χωρίς ζάχαρη μπορεί επίσης να μειώσει την κακοσμία στόματος και τα επιβλαβή βακτηρίδια που ζουν στη γλώσσα και το σάλιο.

Έρευνες έδειξαν ότι το ασβέστιο παίζει σημαντικό ρόλο στους μηχανισμούς γένεσης του καρκίνου, ενώ πιο συγκεκριμένα, έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να μειώνει τον καρκίνο του παχέος εντέρου και του ορθού. Η μείωση κινδύνου όσον αφορά τη συγκεκριμένη μορφή καρκίνου, παρατηρούταν σε περιπτώσεις κατανάλωσης μέχρι 1 γραμμαρίου ασβεστίου από γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γάλα, το γιαούρτι, τα τυριά ή από συμπληρώματα ασβεστίου.

Πρόσφατη μελέτη υποστηρίζει ότι γυναίκες που πίνουν τακτικά φρέσκο χυμό φρούτων και τρώνε συχνά γιαούρτι και τυρί διατρέχουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο να παρουσιάσουν λοίμωξη του ουροποιητικού τους συστήματος.

Η κατανάλωση του γιαουρτιού προτείνεται επίσης κατά τη θεραπεία ασθενών με αντιβιοτικά ή ακτινοβολίες, για να αποτρέψει την ανάπτυξη παθογόνων μικροοργανισμών στο εντερικό τους σύστημα (ενισχύοντας τους καλούς μικροοργανισμούς σε αυτό). Ακόμη, δρα ως βελτιωτικό της άμυνας του οργανισμού και αυξάνει την αντίσταση στις μολύνσεις. Παράλληλα προστατεύει ενάντια στις καρδιοπάθειες, αυξάνοντας την λιποπρωτεϊνική χοληστερόλη υψηλής πυκνότητας και μειώνοντας την κακή χοληστερόλη. Τέλος, φημίζεται ότι διατηρεί το νου σε εγρήγορση και αποτρέπει το γήρας.

Το πρόβειο γιαούρτι αποτελεί συνήθως την καλύτερη επιλογή, όχι μόνο επειδή η γεύση του είναι πιο ενδιαφέρουσα και «πλούσια» αλλά και γιατί είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, πιο αγνό και πιο καθαρό. Στη χώρα μας, τα κοπάδια αιγοπροβάτων, ζουν στα βουνά και τρέφονται με φυσικό τρόπο. Πέρα όμως απ’ αυτό, το γάλα που μας δίνουν ταιριάζει περισσότερο στον γενετικό μας κώδικα κι έτσι αφομοιώνεται καλύτερα και πιο αποτελεσματικά.

Το στραγγιστό γιαούρτι έχει λιγότερη υγρασία και συνεπώς μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά και ειδικότερα σε πρωτεΐνες, που μπορούν να φτάσουν το 9%. Τα λιπαρά του γιαουρτιού είναι ζωικά και, συνεπώς, κορεσμένα. Μια καλή διατροφική συμβουλή είναι η χρήση γιαουρτιού με μειωμένα λιπαρά μαζί με ξηρούς καρπούς, σπόρους ή ελαιόλαδο. Γιατί ας μη ξεχνάμε πως και τα λιπαρά χρειάζονται, αρκεί να είναι «καλά» και ευεργετικά.